سبد خرید ۰
آیا میخواهید یک فریم و قاب مناسب برای نقاشی یا تصاویر خود انتخاب کنید، اما احساس خوشایندی نسبت به هیچیک از انتخابهای خود ندارید؟ نگران نباشید در این میان شما تنها نیستید و انتخاب فریم و قاب مناسب یکی از مشکلترین بخشهای این فرآیند است که گذشته از انتخاب رنگ میبایست به اندازه فریم، نوع طراحی، میزان محافظت و مواردی مانند مسدود کردن نور نیز توجه داشته باشید. در ادامه همراه ما باشید تا با راهنمایی شما در این زمینه بهترین انتخاب را جهت ساخت زیباترین تابلو دیواری برای فضای مورد نظرتان به شما هدیه نماییم.
در مرحله اول یکی از مهمترین اهداف قاببندی تابلو، نمایش اثر هنری شما به بهترین شکل ممکن است و اگر تابلو دیواری شما بدون قاب به نمایش گذاشته شود خوب به نظر نمیرسد و حالت پوستر به خود میگیرد. در مرحلهی بعد استفاده از پاسپارتو در تابلو دیواری سبب برجستهسازی اثر هنری شما میشود. وجود پاسپارتو در تابلوهای دیواری ضروری نیست اما در خصوص اکثر آثار هنری ثبت شده بر روی کاغذ مانند عکس، نقاشی آبرنگ و غیره زمانی که مرزی بین لبه اثر و قاب وجود داشته باشد موجب چشمگیرتر شدن تابلو دیواری شما خواهد شد.
استفاده از پاسپارتو در تابلو دیواری علاوه بر برجسته سازی اثر هنری، فاصله ای میان اثر و محافظ شیشهای آن (در صورت استفاده) میاندازد که از چسبیدن اثر شما به شیشه جلوگیری میکند.
پاسپارتو کاغذی به 2 روش اسیدی و غیر اسیدی تولید میشود. نوع اسیدی آن که با خمیر چوب ساخته شده است، با نام پاسپارتو تزئینی شناخته میشود. این ترکیب اسیدی به نام لیگنین در خمیر چوب، باعث ایجاد آثار سوختگی زرد و قهوهای رنگ در لبههای آثار هنری میشود. یکی از راههایی که میتوان تشخیص داد که یک تابلو دیواری با چه نوع پاسپارتویی ساخته شده این است که اگر سطح پاسپارتو به مرور زمان زرد شود از نوع اسیدی و اگر رنگ آن بدون تغییر باقی بماند از نوع غیر اسیدی میباشد.
معمولا استفاده از یک پاسپارتو اسیدی در فریمهای آماده باعث ارزانتر شدن قیمت تابلو میشود. نکته جالب این است که پاسپارتو در این فریمها به راحتی قابل تعویض بوده و اگر فریمی برای تابلو دیواری خریداری کردهاید که مدتها از تولید آن میگذرد و مطمئن نیستید که از چه نوع پاسپارتویی در آن استفاده شده است پیشنهاد میکنیم پاسپارتو را به راحتی عوض کرده و از نوع غیر اسیدی آن استفاده نمایید تا اثر هنریتان آسیب نبیند. پاسپارتوهای تزئینی ارزانترین نوع پاسپارتوی موجود در بازار میباشند.
پاسپارتو مقوایی نوع دیگری از پاسپارتو است که مانند نوع کاغذی آن از خمیر چوب ساخته میشود، با این تفاوت که اسیدی در آن وجود ندارد. این نوع پاسپارتو رایجترین نوع آن است که به عنوان بدون اسید شناخته میشود. این نوع پاسپارتو برای اکثر تابلوهای دیواری مانند آثار هنری و عکسهایی با رده متوسط مناسب میباشد. لازم به ذکر است این نوع پاسپارتو برای آثاری مناسب است که نیاز به مقاوت و محافظت بالایی ندارند.
این نوع پاسپارتو از یک لایه اصلی با جنس پارچه نخی و یک کاغذ پشتیبان برای پارچه ساخته شده است. پاسپارتو پارچه ای عاری از اسید بوده و از اینرو برای بسیاری از آثار هنری مناسب است. این نوع پاسپارتو نیز مانند نوع مقوایی آن برای آثاری مناسب است که نیازی به محافظت بالا ندارند و برای هر نوع تابلو دیواری از عکس خانوادگی گرفته تا نقاشیهای آبرنگی کاربردی است.
این نوع از پاسپارتو گرانترین نوع آن بوده که ماهیت اسیدی آن در کمترین حالت ممکن است. پاسپارتو محافظ از سلولز با پی اچ خنثی ساخته شده است که صدها سال بی اثر مانده و از این رو در تابلوها و آثار با ارزش که به بالاترین سطح محافظت نیاز دارند، مورد استفاده قرار میگیرد.
از انواع دیگر پاسپارتو میتوان پاسپارتوهای چرمی، جیر و پارچههای ترکیبی مانند پارچه کتان را نام برد. پاسپارتوهای سبز نشان داده شده در تصویر بالا از جنس پارچهی کتان هستند.
بوریس اسمورودینسکی از هنرمندان فریم و قاب در لس آنجلس، درباره مقیاس پاسپارتو میگوید: "هیچ قانون سفت و سختی درباره استفاده از پاسپارتو وجود ندارد و لازم نیست که یک پاسپارتو ارتباط خاصی با اثر هنری شما داشته باشد". در حقیقت فریم، پاسپارتو و نوع استفاده از آنها سلیقهای بوده و به سلیقه شخصی مشتری وابسته است.
استفاده از دو یا سه لایه پاسپارتو به جای یک لایه باعث ایجاد جلوه بصری برجسته تری در تابلو می شود و در جلب توجه بیننده به اثر هنری شما کمک می کند. با این حال میبایست از این قاعده کلی پیروری کنید که هرگز اجازه ندهید نمایش ارائه شده بیش از خود ارائه باشد، به این معنا که فریم بندی برای نمایش آثار هنری به بهترین وجه ممکن در نظر گرفته شده است نه منظور دیگری.
افزودن یک پاسپارتو با رنگ متضاد می تواند آثار هنری را برجستهتر نمایش دهد، با این وجود استفاده از یک پاسپارتو رنگی سلیقهای میباشد. سوزان گالاگر از طراحان شهر پورتلند ایالت اورگان آمریکا می گوید: "پاسپارتو با رنگ اشتباه میتواند موجب مرگ یک تصویر شود". او همچنین توصیه میکند برای فریمبندی در مرز اصلی اثر هنری از یک پاسپارتو با رنگ خنثی (برای مثال سفید) و روی آن یک پاسپارتو رنگی ثانویه که به یک رنگ در اثر هنری اشاره دارد، استفاده شود.
همانند انتخاب پاسپارتو، انتخاب قاب و نوع آن یکی دیگر از دغدغههای مهم این فرآیند میباشد. انتخاب قاب مناسب برای یک اثر هنری میتواند زیبایی آن را دو چندان کند. به این منظور فریمهای مختلفی از جنس چوب، فلز، رزین، بتن، طلا و نقره ساخته شده است.
همچنین نکتهی مهم دیگری که فروشندگان باید به آن توجه داشته باشند این است که حتما از مشتری خود بپرسند بودجه آنها چه مقدار است و سپس طراحی مناسب بر اساس بودجه مشتری را به آنها پیشنهاد دهند. این امر موجب میگردد طرفین وقت دیگری را تلف نکرده و مشتری بیهوده عاشق چیزی نشود که نتواند بودجه آن را تامین کند.
در حالی که معیار خاصی برای انتخاب فریم وجود ندارد اما متخصصان این زمینه بر روی دو قانون در این خصوص با یکدیگر به توافق رسیده اند:
گاهی اوقات مشتری با عکسی از یک فریم یا سایر تابلوهای دیگر موجود در اتاق مراجعه میکند و میخواهد قاب جدید نیز با آنها مطابقت داشته باشد. مشکل این است که اگر او بخواهد اثر هنری نهایتاً با چیزی مطابقت داشته باشد و این امر اتفاق نیافتد، فریم بندی درست به نظر نخواهد رسید. در نهایت بهترین روش کمک گرفتن از هنر برای یافتن چیزی است که مکمل دکوراسیون اتاق باشد.
فریمها و قابهای مختلفی وجود دارند که قیمت برخی از آنها بسیار گران است. بنابراین اگر میخواهید به بهترین شکل ممکن در این خصوص سرمایه گذاری نمایید و قاب شما در طولانی مدت خوب به نظر برسد، میبایست روند کار و همه جوانب آن را در نظر گرفته و از آن آگاه باشید.
کاستر درباره این موضوع می گوید: "قابهای سفید در حال حاضر با آثار هنری معاصر بسیار جذاب به نظر میرسند." همچنین نکته دیگری که وی به آن اشاره دارد، فریم بندی آثار بسیار مدرن هنری با قابهای کلاسیک و تزئین شده میباشد.
در واقع این نوع قاب بندی به صورت جعبهای و با افکت سایه میباشد که اشیاء حجیم را میتوان در عمق یک قاب نصب کرد. کاستر در این باره میگوید: "در قاب بندی سایه ای، همه چیز در مورد حل مسئله است."
نصب یک شی در یک فریم این مسئله را بیان می کند که حتی با وجود کمترین وجه اشتراک هم میتوان کاری کرد تا همه چیز خوب به نظر برسد. نکته ای که شما باید در قاب بندی همیشه توجه داشته باشید این است که همیشه نصب را برگشت پذیر انجام دهید که در صورت نیاز بتوانید به راحتی آن را جا به جا کنید.
نکته ای که میبایست در قاب بندی به آن توجه شود این است که نصب همیشه به صورت برگشت پذیر انجام شود تا در صورت نیاز بتوان به راحتی اثر هنری را از آن جدا کرد.
یکی دیگر از ایدهها و روشهایی که میتوانید از آن برای قرار دادن کارهای هنریتان بر روی دیوار استفاده کنید، نصب آنها بدون قاب بر روی دیوار است. استفاده از این روش بیشتر برای نقاشیهایی با تکنیک رنگ روغن یا اکریلیک توصیه میشود.
نقاشیهایی که در آنها از فریم استفاده نشده است، می توانند بسیار جذاب باشند. با این حال میبایست با لبه ضخیم ایجاد شده نیز کنار آمد.
یک مدل از تابلوهای بدون فریم تخته شاسی نامیده میشود که در آن اثر هنری بر روی یک تخته چوبی چسبانده شده و چوب بر روی دیوار نصب میگردد.
آیا میدانید چه زمانی استفاده از شیشه دریک اثر هنری لازم است و تحت چه شرایطی میتوان از شیشه معمولی یا پلکسی گلاس استفاده نمود؟
از شیشه یا پلکسی گلس برای پوشاندن و محافظت از آثار هنری کاغذی استفاده میشود. نکتهای که میبایست به آن توجه داشته باشید این است که در نقاشیهای رنگ روغن و اکریلیک نباید از شیشه یا پوشش دیگری بر روی اثر هنری استفاده شود، زیرا در اثر تمیز کردن آن گاز خاصی آزاد می شود. همچنین به دلیل سنگین بودن شیشه نمیتوان از آن برای آثار هنری بزرگ استفاده نمود.
همیشه پیش از خرید شیشه مورد نظرتان تحقیقات لازم در خصوص هر یک از شیشهها را انجام داده و در نهایت شیشه متناسب با اثر هنریتان را خریداری نمایید. ما در ادامه انواع شیشههایی که میتوانید استفاده کنید را همراه با مشخصات مختلفشان ذکر کردهایم:
هیچ شیشهای وجود ندارد که به صورت 100 درصدی بتواند در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاوم باشد. بهترین اقدام برای پیشگیری استفاده از یک فیلترUV بر روی شیشه تابلو است. تاثیر این فیلتر بسیار کم است اما در بلندمدت میتواند تاثیر خود را به خوبی نشان دهد.
شما میتوانید از پلکسی گلس برای تابلوها و کارهای هنری بزرگ که قصد جابجایی آنها را دارید استفاده کنید. پلکسی گلسها از جنس اکریلیک ساخته شدهاند و بسیار سبکتر از شیشه میباشند و همچنین انواع مختلفی از آن در بازار وجود دارد.
کاستر درباره پلکسی گلس میگوید: " فقط اشعه ماوراء بنفش نیست که میتواند به اثر هنری شما آسیب برساند، نور مادون قرمز نیز به همان اندازه میتواند سبب آسیب رسانی به اثر شود. شیشه یک رسانای عالی برای گرماست که میتواند جنبههای آسیب رسانی نور مادون قرمز را تشدید نماید. پلکسی گلس یک عایق است که میتواند احتمال آسیب رسانی توسط نور مادون قرمز را کاهش دهد.
شما با مطالعه مقاله بالا میتوانید بهترین تصمیم را در خصوص قاب بندی آثار هنری خود بگیرید. در این میان شما میبایست با توجه به فضای اتاقتان و میزان بودجهای که برای این کار در نظر گرفتهاید، سعی کنید بهترین قاب را متناسب با بودجه خود انتخاب کنید.
کلیه حقوق این سایت متعلق به سفارشیک میباشد.
طراحی فروشگاه اینترنتی با ایران دیزاین